روش نصب کلید اتوماتیک

با توجه به تنوع قطعات در بازار، روش نصب کلید اتوماتیک بر شبکه‌های برق می‌تواند متفاوت باشد. کلیدهای اتوماتیک یا کلیدهای کمپکت با نام اختصار MCCB نیز شناخته می‌شوند؛ و در صنعت گاهی بریکر نیز نامیده می‌شوند.
این قطعات معمولا در ورودی جریان‌های تابلو برق نصب شده و مدار را در برابر اضافه جریان یا اتصال کوتاه، از خطراتی مانند اتصالی و آتشسوزی و آسیب به تجهیزات برقی محافظت می‌کنند. کلیدهای اتوماتیک را می‌توان به صورت فیکس یا کشویی در داخل تابلو نصب نمود. و همچنین می‌توان با توجه به روش نصب کلید اتوماتیک، از لوازم جانبی های عرضه شده که برای کلید کمپکت‌ها وجود دارد، استفاده نمود. این کلیدها می‌تواند در فیگورهای مختلف به لحاظ سایز، اندازه، طول و عرض که برندهای مختلف بر اساس استانداردهای خود رعایت می‌کنند، عرضه شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کلیدهای اتوماتیک و لوازم جانبی آن‌ها از سایت الکتریک‌صنعت دیدن فرمایید.

مراحل نصب کلید اتوماتیک

طی مراحل نصب کلید اتوماتیک در تابلو برق، ممکن است لازم باشد با توجه به کاربرد و نیاز شبکه برق مورد نظر، لوازم جانبی به کلید کمپکت اضافه گردد.
در هر روش نصب کلید اتوماتیک، معمولا آن‌ها در ورودی جریان مدار تابلو برق قرار می‌گیرند. در حالت فیکس، می‌توان آن‌ها را به صورت افقی، عمودی و یا به پشت بر روی پانل یا صفحه تابلو نصب کرد. سیم‌های مدار تغذیه به ترمینال‌های قدرت متصل می‌شوند و همچنین می‌توان با برداشتن کاور محفظه کلی، تجهیزاتی را اضافه کرد. در حالت کشویی، کلید دارای دو قطعه اضافی است؛ پایه‌ها و فریم کشویی که کلید روی آن قرار می‌گیرد، و پایه پلاگین که روی پنل تابلو نصب می‌شود. مزیت این حالت در اینست که در زمان تعمیر یا تعویض؛ تنها با قطع جریان، می‌توان کلید را از تابلو جدا کرد. بدون اینکه لازم به باز کردن پیچ‌های ترمینال‌ باشد، عملیات لازم روی آن انجام می‌گیرد.
در ابتدای نصب پس از باز کردن کاور کلید، اجزای داخلی مانند بوبینها و مکانیزم موتوری و هندل آن، نشانگرهای شارژ و دشارژ، کنتاکت‌ها و تریپ یونیت بررسی می‌گردد. در صورت نیاز کنتاکت‌ها یا رله‌های کمکی اضافه می‌شود. از قسمت تریپ یونیت سیم‌هایی خارج شده و به ادوات داخلی متصل شده است. سیم های فرمان شامل اتصال زمین، کویل وصل و تغذیه مکانیسم موتوری و غیره، از خارج از محفظه به ترمینال‌های قدرت، یا به مکانیسم موتوری روی آن متصل می‌شود.
با توجه به روش نصب کلید اتوماتیک و کاربرد آن، گاهی لازم است بر روی آن ریموت یا مکانیسم موتوری را جهت ایجاد فرمان الکتریکی قرار دهیم. این مکانیسم موتوری برای جلوگیری از خطرات وصل مجدد به جریان و عدم مراجعه حضوری استفاده می‌شوند. جهت اضافه کردن آن به کلید، برای حالت Autoreset مکانیسم یک قطعه کمکی در داخل محفظه قرار می‌گیرد. اهرم روی کلید را باز کرده و مکانیسم روی حالت دستی قرار می‌گیرد؛ و پس از قرار دادن کلید در حالت قطع، مکانیسم بر روی آن نصب می‌گردد.
در نصب کلید اتوماتیک همواره توصیه می‌شود از پیچ‌های تعبیه شده داخل بسته استفاده نمایید.
در مدل‌های قابل تنظیم، علاوه بر تکمیل سیم‌کشی و اتصالات، تنظیمات میزان جریان بار ir و میزان جریان اتصال کوتاه im انجام شود.

خرید کلید اتوماتیک

هنگام خرید کلید اتوماتیک باید به نکات و پارامترهای بریکر مورد نیاز خود توجه کنیم.
2 مدل کلید اتوماتیک داریم: قابل تنظیم Adjustable و غیر قابل تنظیم Fix.
در مدل‌های قابل تنظیم قسمت ir مکانیسم قطع در مواجه با اضافه بار را تنظیم می‌کند و به نوعی عملکرد و رنج بی متالی را تنظیم می‌کند. قسمت im مکانیسم قطع در برابر اتصال کوتاه را تنظیم می‌کند و عملکردی مانند فیوز از خود نشان می‌دهد.
پیش از خرید و تنظیم کلید اتوماتیک، به برچسب مشخصات روی کلید یا اصطلاحا پلاک آن توجه خواهیم کرد:

  • Ui ولتاژ عایقی که برای کلید تعیین شده
  • Uimp ولتاژ پیک ضربه‌ای
  • Ics جریان اتصال کوتاهی که کلید می‌تواند برای محافظت به دفعات آن را قطع کند بدون اینکه آسیب ببیند.
  • Icu جریان اتصال کوتاهی که کلید می‌تواند برای محافظت تنها یک بار آن را قطع کند بدون اینکه آسیب ببیند و بیشتر از آن نیاز به سرویس دارد.
  • Ue ولتاژ کاری، ولتاژ نامی یا ولتاژ بهره‌برداری از کلید اتوماتیک

ساختمان داخل کلیدهای اتوماتیک کمپکت

اجزا و ساختمان داخل کلیدهای اتوماتیک کمپکت به شرح ذیل می‌باشد:

  • بدنه یا قلب کلید از جنس عایق؛ باید بررسی شود تا چه سطح ولتاژی مناسب است. چنانچه این سطح شکسته شده و جریان بزرگتری برکلید اعمال شود، یک ولتاژ خزشی بر قسمت‌های مختلف کلید بوجود می‌آید که مشکل‌آفرین است.
  • کنتاکت‌ها که 2 قسمت هستند؛ کنتاکت ثابت و کنتاکت متحرک. کنتاکت متحرک به یک فنر متصل است. و کنتاکت متحرک به کمک یک اهرم بر کنتاک ثابت قرار گرفته است. فنر نقش برگشت‌پذیر کنتاکت متحرک از ثابت را دارد.
  • جرقه‌گیر در لحظه قطع مدار و باز شدن کنتاکت‌ها، جرقه آرک زده می‌شود، که می‌تواند باعث آسیب به کنتاکت‌ها شود. بنابراین زمانی که کنتاکت متحرک از ثابت جدا می‌شود، باید با یک سرعت مشخص و سریع اتفاق بیافتد. بدین منظور نیاز به جرقه‌گیر داریم. جرقه‌گیر محفظه ای از یک سری ورقه Uشکل روی هم قرارگرفته است. کنتاکت ثابت در مرکز U و کنتاکت متحرک روی آن قرار می‌گیرد. زمانی که کنتاکت ها از هم جدا می‌شوند، آرک زده می‌شود، ولی تاثیر آن بر روی صفحات نشسته و مستهلک می‌شود. این باعث می‌شود کنتاکت‌ها آسیب نبینند.
  • مکانیسم قطع و وصل (دسته کلید) وقتی در حالت وصل به جلو می‌رود، با فشاری که بر فنر ایجاد می‌کند کنتاکت‌ها را به هم متصل می‌کند. در حالت قطع به عقب می‌رود و با آزاد شدن یک اهرم کنتاکت‌ها را از هم جدا می‌کند.
  • تریپ یونیت در شرایطی که کلید یک اتصال کوتاه یا اضافه باری را تشخیص داد و جریان را قطع کرد، اصطلاحا به این عمل می‌گویند تریپ دادن. تریپ در دو حالت تنظیم می‌شود: حالت اتوماتیک، که زمان وقوع خطا عمل می‌کند و یک حالت دستی که خودمان ایجاد می‌کنیم تا ببینیم عملکرد کلید درست است یا خیر.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *